Cílová a obsahová specifikace jednotlivých vyučovacích předmětů
Vzdělávací program Škola dílnou lidskosti realizuje požadavky na základní vzdělávání prostřednictvím formulovaných vzdělávacích oblastí a vytváří pro školní praxi dílčí celky –vyučovací předměty.
Oblast: Předmět:
1. Jazyk a jazyková komunikace – český jazyk
– cizí jazyk
2. Matematika a její aplikace – matematika
3. Informační a komunikační technologie – v 1. – 3. ročníku
(není samostatným předmětem)
4. Člověk a jeho svět – v 1. – 3. ročníku – prvouka
5. Umění a kultura – hudební výchova
– výtvarná výchova
– dramatická výchova
(není samostatným předmětem)
6. Člověk a zdraví – tělesná výchova
– výchova ke zdraví
(není samostatným předmětem)
7. Člověk a svět práce – praktické činnosti
Hlavní cíle 1. období
Cílem prvního období základního vzdělávání je naučit žáky: základům čtení, psaní, počítání a prvního cizího jazyku. Vyučování má ve všech předmětech činnostní charakter.
Při vytváření dovedností a návyků v 1. – 3. ročníku se požaduje, aby žáci chápali účel a smysl každé své činnosti, aby o činnostech hovořili a měli pro ně dostatečný časový prostor. V souladu s charakterem myšlení žáků je těžiště vyučování v přímém poznávání skutečností kolem nás.
K výuce v tomto období patří i vyučovací předměty s výchovným zaměřením, tj. hudební, výtvarná, tělesná výchova a pracovní činnosti. V programu jsou uplatňovány též:dramatická výchova, výchova ke zdraví a informační a komunikační technologie, ale netvoří samostatné předměty.
Charakteristické pro toto období je prolínání učiva mezi všemi vyučovacími předměty.