Vzdělávací oblast je v 6. – 9. ročníku realizována prostřednictvím vyučovacích předmětů Dějepis a Výchova k občanství a volitelného předmětu Mediální výchova
Vzdělávací oblast Člověk a společnost v základním vzdělávání vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a s důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané vzdělávací oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv, k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých a kulturních hodnot.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost se u žáků formují dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě. Žáci se učí rozpoznávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti, zjišťovat a zpracovávat informace nutné pro jejich řešení, nacházet řešení a vyvozovat závěry, reflektovat je a aplikovat v reálných životních situacích.
Ve svém vzdělávacím obsahu navazuje přímo na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Přesahy dané vzdělávací oblasti se promítají i do jiných vzdělávacích oblastí a do celého života školy a mají přímou vazbu zejména na společenskovědní část vzdělávacího oboru Zeměpis, který je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda
V předmětech dějepis, výchova k občanství a mediální výchova chceme rozvíjet klíčové kompetence strategiemi, které žákovi navodí:
Kompetence k učení
- chápat probírané oblasti v dějepisně-občanském kontextu
- vyhledávat a třídit informace
- seznámit se s obecně používanými termíny vzdělávacích předmětů dějepis, výchova k občanství
Kompetence k řešení problémů
- vnímat nejrůznější společenské problémy v jejich vývoji
- při řešení nacházet paralely s historií
- svá řešení posuzovat z nejrůznějších společenských aspektů
Kompetence komunikativní
- souvisle a výstižně formulovat své názory na společenské dění
- pochopit potřebu vyslechnou odlišný názor a zabývat se jím
- osvojit si postupy při užívání informačních a komunikačních prostředků a naučit se je tvořivě využívat jako nástroj poznání
- využít získané komunikační dovednosti k vytváření vlastních vztah
Kompetence sociální a personální
- chápat význam týmové práce a samostatné činnosti
- přijímat role v různých skupinách
- získat návyky související s rolí žáka
- seznámit se s možností utváření příjemné atmosféry v týmu
- naučit se diskutovat
Kompetence občanské
- přijmout základní principy, na kterých spočívají zákony a společenské normy
- poznat naše kulturní tradice a historické dědictví a tímto poznáním cítit potřebu chránit
- respektovat přesvědčení druhých lidí a vážit si jejich hodnot
- nacházet nenásilné cesty k řešení konfliktů
Kompetence pracovní
- nacházet způsoby, jak využít znalosti získané ve škole i mimo ni pro svůj další rozvoj
- chápat cíl a riziko podnikání
Učební osnovy pro 6. – 9. ročník
Vzdělávací program Tvořivá škola realizuje požadavky na základní vzdělávání prostřednictvím formulovaných vzdělávacích oblastí a vytváří pro školní praxi dílčí celky – vyučovací předměty.
Oblast: Předmět:
1. Jazyk a jazyková komunikace – český jazyk
– anglický jazyk
– německý jazyk (volitelný předmět)
2. Informační a komunikační technologie – informatika
3. Matematika a její aplikace – matematika
4. Člověk a společnost – dějepis
– výchova k občanství
– mediální výchova ( volitelný předmět)
5. Člověk a příroda – fyzika
– chemie
– přírodopis
– zeměpis
6. Člověk a svět práce – praktické činnosti
– praktická cvičení
7. Umění a kultura – hudební výchova
– výtvarná výchova
– mediální výchova ( volitelný předmět)
6. Člověk a zdraví – tělesná výchova
– výchova ke zdraví
VZDĚLÁVACÍ OBLAST ČLOVĚK A SPOLEČNOST
DĚJEPIS
Vzdělávací předmět Dějepis je v 6. až 9. ročníku vyučován po dvou vyučovacích hodinách .
A) Výchovně vzdělávací cíle vzdělávacích oblastí
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společností, k utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
- odhalování kořenů společenských jevů, dějů a změn, k promýšlení jejich souvislostí a vzájemné podmíněnosti v reálném a historickém čase
- hledání paralel mezi minulými a současnými událostmi a k jejich porovnávání s obdobnými či odlišnými jevy a procesy v evropském a celosvětovém měřítku
- utvářením pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou zkušenost
- rozlišování mýtů a skutečnosti, k rozpoznávání projevů a příčin subjektivního výběru a hodnocení faktů i ke snaze o objektivní posuzování společenských jevů současnosti i minulosti
- vytváření schopnosti využívat jako zdroj informací různorodé verbální i neverbální texty společenského a společenskovědního charakteru
- rozvíjení orientace v mnohotvárnosti historických, sociokulturních, etických, politických, právnických a ekonomických faktů tvořících rámec každodenního života; k poznávání každodenních situací a událostí ve vzájemných vazbách a širších souvislostech včetně souvislostí mezinárodních a globálních
- úctě k vlastnímu národu i k jiným národům a etnikám; k rozvíjení respektu ke kulturním či jiným odlišným (zvláštnostem) lidí, skupin i různých společností
- získává orientaci v aktuálním dějí v ČR, EU a ve světě, k rozvíjení zájmu o veřejné záležitosti
- utváří vědomí vlastní identity a identity druhých lidí, k rozvíjení realistického sebepoznávání a sebehodnocení, k akceptování vlastní osobnosti i osobnosti druhých lidí
- utváření pozitivních vztahů k opačnému pohlaví v prostředí školy i mimo školu, k rozpoznávání stereotypního nahlížení na postavení muže a ženy v rodině, v zaměstnání i v politickém životě, k vnímání předsudků v nazírání na roli žen ve společnosti
- rozpoznávání názorů a postojů ohrožujících lidskou důstojnost nebo odporujících základním principům demokratického soužití; ke zvyšování odolnosti vůči myšlenkové manipulaci
- uplatňování vhodných prostředků komunikace k vyjadřování vlastních myšlenek, citů, názorů a postojů, k zaujímání a odhalování vlastních postojů a k přiměřenému obhajování svých práv
B) Charakteristika vyučovaného předmětu
Vyučovací činnosti předmětů oblasti člověk a společnost jsou směrovány k podněcování zájmu o dění kolem nás, k lepšímu chápání souvislostí ve světě a podstaty existence člověka na Zemi.
Vzdělávací obor Dějepis přináší základní poznatky o konání člověka v minulosti. Jeho hlavním posláním je kultivace historického vědomí jednotlivce a uchování kontinuity historické paměti, především ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je zejména poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do obrazu naší společnosti. Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny součastných společenských jevů. Významně se uplatňuje zřetel k základním hodnotám evropské civilizace. Podstatné je rozvíjet takové časové a prostorové představy i empatie, které umožňují žákům lépe proniknout k pochopení historických jevů a dějů. Žáci jsou vedeni k poznávání, že historie není jen uzavřenou minulostí ani shlukem faktů a definitivních závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti. Obecné historické pojmy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionu i dějin místních.
Mediální výchova
Vzdělávací předmět Mediální výchova je v 8. a 9. ročníku vyučován po dvou vyučovacích hodinách. Tyto 4 vyučovací hodiny jsou z disponibilní časové dotace a navazují na příslušnou oblast z hlediska utváření podob a hodnot moderní doby, doplňují především průřezové téma mediální výchova.
A/ Výchovně vzdělávací cíle vyučovacího předmětu Mediální výchova v 8. – 9. roč.:
? přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace
? umožňuje rozvíjet schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich
? učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času
? umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů
? vede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zvl. zpravodajských)
? umožňuje získat představy o roli médií v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti vůbec (včetně právního kontextu)
? vytváří představu o roli médií v každodenním životě
? vede k rozeznávání platnosti a významu argumentů ve veřejné komunikaci
? rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu
? přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci i v redakčním kolektivu
? rozvíjí citlivost vůči stereotypům v obsahu médií i způsobu zpracování mediálních sdělení
? rozvíjí citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) i jednotlivci
? napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace
B) Charakteristika výuky mediální výchovy na 2. stupni základní školy
Mediální výchova v základním vzdělávání předkládá elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii. Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z médií v jakékoliv podobě. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Správné vyhodnocení těchto sdělení z hlediska záměru jejich vzniku (informovat, přesvědčit, manipulovat, pobavit) a z hlediska jejich vztahu k realitě (věcná správnost, logická argumentační stavba, hodnotová platnost) vyžaduje značnou průpravu.
Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Ta zahrnuje jednak osvojení si některých základních poznatků o fungování a společenské roli současných médií (o jejich historii, struktuře fungování), jednak získání dovedností podporujících poučené, aktivní a nezávislé zapojení jednotlivce do mediální komunikace.
Předmět bude doplňovat vzdělávací oblast Člověk a společnost a úzce bude souviset s oblastí jazyk a jazyková komunikace, využívat přítom zvláště v produktivní činnosti informačních technologií.
V 8. ročníku se žáci budou vydávat vlastní školní časopis a budou se podílet na aktualitách z dění školy na www stránkách. V 9. ročníku budou žáci zpracovávat vlastní závěrečnou práci, kterou budou prezentovat před veřejností. Jako tým vypracují alespoň čtyři zprávy pro místní tisk, čímž získají zkušenosti v oblasti písemné prezentaci školy na veřejnosti.
Výchova k občanství
Vzdělávací předmět Výchova k občanství je v 6. až 8. ročníku vyučován po jedné vyučovací hodině a v 9. ročníku po dvou vyučovacích hodinách .
A) Výchovně vzdělávací cíle
– rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, k utváření a k upevňování vědomí sounáležitosti s evropskou kultur
– vedení k úctě k vlastnímu národu i k jiným národům, toleranci
– utváření vědomí vlastní identity a identity druhých lidí, sebepoznání a sebehodnocení
– získávání orientace v aktuálním dění
– rozvíjení zájmu veřejné události
B) Charakteristika vzdělávacího předmětu a průřezová témata:
Vyučovací činnosti předmětu výchova k občanství jsou směřovány k podněcování zájmu o dění kolem nás, k lepšímu chápání souvislostí ve světě a poznávání podstaty existence člověka na Zemi. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a s důležitými společenskými jevy a procesy. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí náležitosti
k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována.