Vzdělávací oblast je v 1. – 3. r. realizována prostřednictvím vyučovacího předmětu prvouka.
Prvouka
A) Výchovně vzdělávací cíle:
– učit žáky pozorovat přírodní jevy a orientovat se v prostoru a čase
– na základě činností a pozorování vytvářet nové představy o jednoduchých, chápání žáků dostupných ale podstatných věcech a jevech, které je obklopují doma, ve škole, v obci
– vést žáky k tomu, aby předměty a jevy pojmenovávali a vyjadřovali o nich své myšlenky, soudy, názory
– učit žáky, aby na základě svých vlastních zkušeností docházeli k jednoduchým pojmům a objevování souvislostí
– vytvářet u žáků pozitivní vztah k rodině, spolužákům, škole, domovu i k přírodě a rozvíjet pozitivní vlastnosti žáků
– dát žákům základní poučení o lidském těle a ochraně zdraví
– naučit žáky cílevědomému osvojování základních hygienických návyků a návyků kulturních
B) Charakteristika výuky:
Cíle jsou naplňovány prostřednictvím využívání vlastních zkušeností žáků. Učitel řídí vyučování tak, aby žáci docházeli k novým poznatkům zejména na základě vlastních činností a přímého pozorování. Žáci mohou různé věci a jevy pozorovat např. při řízených činnostech, na vycházkách, při pokusování, při zacházení s různými nástroji a předměty. Činnostní vyučování prvouce podněcuje aktivitu všech žáků. Průběžně a v souvislosti s různými vyučovacími předměty vedeme žáky k tomu, aby výsledky svých pozorování, zjištění a objevování zaznamenávali různými způsoby, tj. výtvarně i písemně.
V tomto období využíváme co nejvíce regionálních přírodních i společenských jevů.
Charakteristické pro výuku prvouky v 1. období základního vzdělávání je její prolínání s učivem ostatních předmětů. Právě toto prolínání témat dává možnost vytváření mnoha malých projektů, které výuku obohatí a učivo spojí se životem kolem dětí. Výuku prvouky vhodně doplňují obrazy, videozáznamy, filmy, besedy, vycházky, exkurze atp.
V prvouce se věnujeme:
– poznávání věcí – jejich vlastností a zařazujeme je do přírodního a společenského dění
– výchově smyslového vnímání a způsobům pozorování určitých předmětů a jevů
– základům jazykového vyjadřování – využíváme českého jazyka (výslovnost, vyprávění, říkadla, básně, písně, pohádky,…)
– procvičování pozornosti, paměti, představivosti, obrazotvornosti,…
– ochraně přírody, kulturních památek a výsledků lidské práce
– technické výchově (spojení s výtvarnou výchovou a praktickými činnostmi)
– pohybové výchově (ve spojení s tělesnou výchovou a hudební výchovou)
– zdravotní výchově a znalosti lidského těla, režimu dne
– mravní výchově (vytváření správných návyků a vztahů k lidem)
C) Obsah učiva v jednotlivých ročnících:
1. ročník
– škola a její blízké okolí, cesta do školy, bezpečnost
– pracovní návyky a vhodné chování ve škole i mimo školu
– příroda na podzim v lese, v sadu, na zahradě a na poli
– rodina a život v rodině
– zima a zimní svátky, bezpečnost, živočichové a rostliny v zimě
– člověk a péče o zdraví, základní hygienické návyky
– zdravá výživa, režim dne
– příroda, rostliny a živočichové na jaře
– nejznámější ptáci a domácí zvířata
– dny v týdnu, roční období, orientace v čase
– nejznámější povolání a výrobky řemeslníků
– dopravní výchova – bezpečnost
– příroda v létě
V 1. ročníkuse žáci učí pozorovat rostliny, zvířata a věci, které je obklopují ve škole, doma, venku. Učí se všímat si změn v přírodě, které mohou během roku pozorovat a všímají si, jak tyto změny zasahují do života lidí i zvířat.
Učivo je využíváno v průběhu celého roku v matematice, často je propojováno i s ostatními vyučovacími předměty. Jednotlivé činnosti mohou být vhodně kombinovány a propojovány i v jiných časových celcích než je jedna vyučovací hodina.
2. ročník
– škola a organizace školního života
– cesta do školy – bezpečnost, dopravní výchova
– změny v přírodě na podzim, živočichové ve volné přírodě (využití učiva 1. r. a jeho rozšíření), mezipředmětové vztahy (zejména s českým jazykem)
– zelenina a její druhy
– ovocné stromy a jejich plody
– rodina, náš domov, obec, vlast
– proměny přírody v zimě, zimní sporty
– člověk, poučení o lidském těle, nemoc a úraz, první pomoc
– potraviny a správná výživa
– čas, orientace podle hodin, kalendářní rok
– práce a volný čas
– proměny přírody na jaře (rostliny, živočichové, květiny)
– lesy jehličnaté, listnaté a smíšené – stromy ochrana přírody
– proměny přírody v létě, u vody a ve vodě, vodní živočichové
Ve všech okruzích učiva prvouky 2. ročníku využíváme zkušenosti žáků a učivo probrané v 1. r., které dále rozšiřujeme. Ve výuce se žáci seznamují s věcmi a jevy blízkého okolí, získávají přehled o změnách v přírodě v průběhu ročních období a jejich vlivu na život rostlin, zvířat i lidí.
I v tomto ročníku je vhodné spojovat učivo prvouky s učivem ostatních předmětů. Realizaci krátkodobých projektů můžeme koncem 2. ročníku spojovat s jednoduchými záznamy. Formu záznamu (kreslená, psaná, kombinovaná, výrobek) necháváme na rozhodnutí žákům, které vhodně usměrňujeme.
3. ročník
– místo, kde žijeme (domov, rodina, škola, obec)
– cesta do školy, dopravní výchova
– orientace v místě bydliště:
• světové strany
• práce s jednoduchým plánem (začlenění obce do příslušného kraje)
• seznámení s mapou
• světové strany
– země, v níž žijeme:
• krajina v místě bydliště
• naše vlast
– lidé a čas – orientace v čase
– věci a činnosti kolem nás:
• lidská činnost
• práce a volný čas
• lidé a výrobky, technika
– neživá příroda – látky a jejich vlastnosti:
• vzduch
• voda
• slunce a země
– živá příroda:
• rostliny ( druhy rostlin, části rostlin, plody)
• živočichové
• zkoumání přírody
– rozmanitost přírody a její ochrana, základní ekologická výchova
– člověk:
• lidské tělo ( růst a vývoj, stavba těla – kostra, svaly)
• péče o zdraví (zdraví a výživa, sport a hry, první pomoc)
Ve vyučování prvouce ve 3. ročníku navazujeme na poznatky o přírodě a životě lidí, které žáci získali v 1. a 2. r. a prohlubujeme je. Zaměřujeme se především na poznávání místní krajiny, života lidí v obci, povolání lidí, zajímáme se o vyráběné věci, kulturu v obci, pověsti, které se váží ke kraji, upozorňujeme na významné stavby, události a osobnosti.
Charakter učiva 3. ročníku umožňuje snadné využívání mezipředmětových vztahů. Propojováním učiva jednotlivých předmětů vznikají tematické krátkodobé projekty. Žáci si své přírodovědné záznamy zakládají a vytváří si tak svá první portfolia. Tím se při výuce učí žáci spolupracovat, vzájemně si pomáhat a obvykle vznikne přirozená potřeba skupinové práce.
D) Očekávané výstupy na konci 1. období:
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Žák:
– vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
– začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)
– rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost
LIDÉ KOLEM NÁS
Žák:
– rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
– odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
– projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům
LIDÉ A ČAS
Žák:
– využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
– pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
– uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnáváminulost a současnost
ROZMANITOST PŘÍRODY
Žák:
– pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
– roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
– provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Žák:
– uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
– dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
– chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
– uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
– reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Výuka prvouky v 1. období ve spojení s ostatními předměty uplatňuje v rozsahu přiměřeném chápání žáků tohoto věku prvky environmentální výchovy. Žáky učíme citlivému přístupu k přírodě, lásce k okolní krajině, k obci, její minulosti a přítomnosti.
Žákům dáváme příležitost k tomu, aby si uvědomili propojenost vztahů mezi člověkem a přírodou a možnost člověka přírodu ovlivňovat. Učíme je rozlišovat pozitivní způsoby působení člověka v přírodě od způsobů negativních. Žáci poznávají význam a úkol jednotlivých profesí ve vztahu k životnímu prostředí. Necháme je objevovat možnosti ke zlepšování okolního prostředí a péči o něj. Dáváme jim prostor pro nápady co dělat teď, aby i v budoucnosti bylo na Zemi zdravé životní prostředí. Vytváříme první předpoklady k tomu, aby žáci získávali dobrou hodnotovou orientaci v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské společnosti.