Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Obsah průřezových témat doporučený pro základní vzdělávání je rozpracován do tematických okruhů, které procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností.
V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata:
· Osobnostní a sociální výchova
· Výchova demokratického občana
· Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
· Multikulturní výchova
· Environmentální výchova
· Mediální výchova
Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu.
Průřezová témata jsou využita jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu, což je znázorněno v následujících tabulkách, v podobě samostatného předmětu – Mediální výchova v 8. a 9. ročníku po jedné hodině i v podobě projektů, jejichž návrhy jsou uvedeny v závěru této kapitoly.
Projekty
Každý školní rok se uskuteční celkem 6 projektů , ve kterých se bude vzájemně prolínat většina průřezových témat – náměty budou voleny vždy aktuálně z následně popsaných témat. Projekty budou probíhat na celém druhém stupni ve vzájemném propojení žáků. Většina projektů bude dvoudenních (jeden den exkurze, práce v terému a druhý den bude následovat zpracování poznatků v případě naukových projektů, u soutěží bude první den probíhat příprava a druhý den vlastní soutěže). Projektové dny budou zařazovány ve dnech před či po dnech volna a ve dnech oslav, tak aby co nejméně narušovaly průběh výuky.
Náměty :
1. Ekosystémy – les, pole, voda
2. Problémy životního prostředí v našem okolí
3. Naše obec – její zastupitelé
4. Region ve kterém žiji
5. Praha naše hlavní město
6. Žijeme v Evropě
7. Poznáváme svět a lidi v něm
8. Oslavy tradičních svátků – Mikuláš, Vánoce, Velikonoce, Den dětí
9. Soutěže – Dopravní výchova, zdravověda, Olympiáda
10. Školní výlety