Zásady hodnocení
- žákům sdělíme základní učební požadavky, jasně formulujeme, jaké dovednosti si mají žáci osvojit, čemu se mají naučit
- sebehodnocení nepovažujeme za příležitost k podvádění, dík zpětné vazbě
- mají učitelé a žáci přehled o tom, co a jak již zvládli
- žákům umožňujeme uvědomění si, co z probíraného učiva již ovládají
- žákům umožňujeme vyjadřovat své myšlenky, názory a prezentovat své vědomosti, nejdříve dáváme příležitost projevit se žákům, kteří se v daném učivu orientují jako první, na jejich příkladě si ostatní žáci uvědomí vlastní stupeň poznání
- předkládáme žákům ukázky správně vypracovaných úkolů, různé obtížnosti a upřesňujeme co požadujeme na výborné ohodnocení a co je hodnoceno již jako chvalitebně, žáci ví, jakou náročnost úkolů mají k určitým ohodnocením zvládat
Pravidla hodnocení
- prověřujeme a hodnotíme to, o čem víme, že jsme žáky učili a naučili
- dbáme, aby příklady, diktované věty nebo testy určené k hodnocení žáků obsahovaly jen to, co bylo s žáky dostatečně procvičeno
- dbáme, aby zádání úloh bylo věku žáků přiměřené tj. formulované tak, aby mu žáci určitého věku mohli dobře porozumět, aby o úkolu měli již nějaképovědomí, aby se již s podobným úkolem někdy setkali
- ústní zkoušení vedeme tak, abychom při něm zjišťovali, co žák umí, ne to, co ještě neumí
- písemnou práci na závěr určitého celku nezadáváme předčasně, ale až když žáci svými projevy prokazují, že jsou na písemnou práci vybaveni vědomostmi
- při prověřování učiva probíraného před delší dobou ho s žáky nejprve nějakou formou zopakujme, a to alespoň krátce a v několika po sobě jdoucích hodinách
- při celkovém hodnocení žáka bereme v úvahu a hodnotíme i pokrok, jaký žák určité období udělal, jaká byla jeho snaha k odstranění nedostatků
Právní předpisy k hodnocení:
Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), § 12
Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, § 8-9