je ve 4. a 5. ročníku realizována prostřednictvím vyučovacího předmětu
Informatika
A) Výchovně vzdělávací cíle:
– seznamovat žáky se základními funkcemi počítače
– uvědomovat si úlohu rychlých informací v dnešním moderním světě
– umět správně komunikovat telefonem (pevná linka, mobil)
– ukázat, jak se dají v současnosti využívat informační a komunikační technologie
– naučit se svoje soubory informací vytvářet, ukládat a opět vyhledávat
– seznámit se s tím, jak přijímat a odesílat zprávy e-mailem
– učit žáky pracovat s textem a obrázkem v textovém editoru
– poznat možnost získávání a předávání informací pomocí internetu
B) Charakteristika výuky Informatiky v 2. vzdělávacím období:
Vyučovací předmět Informatika je vyučován ve 4. a 5. ročníku po jedné vyučovací hodině týdně. Časová dotace byla posílena z disponibilní časové dotace, neboť jsme si vědomi důležitosti získání ICT gramotnosti našimi žáky. Charakter výuky informatiky je činnostní. Výuku orientujeme tak, aby žáci dovednosti a znalosti získávali výhradně na základě individuální nebo maximálně dvoučlenné skupinové práce s počítači, periferiemi a používaným softwarem. Žáci provádějí takové činnosti, které vedou k získání základních znalostí a dovedností z oblasti práce s ICT technologiemi výhradně uživatelského charakteru, ale tak, aby je mohli dále rozvíjet na druhém stupni základního vzdělávání. Cílem naší práce je vybavit žáka takovými kompetencemi, které mu umožní ICT technologie v budoucnosti cílevědomě využívat při učení a později též při organizaci svého života. Dovednosti získané ve vzdělávacím oboru Informační a komunikační technologie umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího softwaru a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem pro uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní a zájmové činnosti.
C) Obsah učiva – 2. vzdělávací období – informatika
1) Historie informací ( Mezipředmětové vazby s – pojem informace vlastivědou – historická část )
– Starověk
– Středověk
– Novověk
2) Seznámení s počítačem
– z čeho se počítač skládá ( Mezipředmětové vazby s
– monitor pracovními činnostmi )
– klávesnice
– myš
– přídavná zařízení
– zapnutí počítače
– uživatelský účet
– hardware a software
3) Hygiena práce u počítače ( Mezipředmětové vazby s
Malování přírodovědou – ochrana zdraví )
– základní popis okna
– plechovka
– nový dokument
– štětec
– úsečka
– předdefinované tvary – obdélník, elipsa, zaoblený obdélník ( Mezipředmětové vazby s – více barev matematikou a výtvarnou výchovou )
– mnohoúhelník
– nastavení více barev, kapátko, lupa
– ukládání a otvírání dokumentu
– označování pomocí nástroje výběr
– přesouvání
– výběr libovolného tvaru
– křivka, soustředné kružnice
– kopírování
– klávesové zkratky
– mazání pomocí klávesy Delete
– vkládání textu do obrázku
– stínování
– vícebarevná textura
– překlopení, otáčení, zkosení, změna velikosti, velikost obrázku
– příprava obrázku před tiskem, vlastní tisk
5) Windows – základní informace o systému
– důležité ikony na ploše ( Mezipředmětové vazby s
– hlavní nabídka cizím jazykem – angličtina )
– nabídka Start
– příslušenství
– programy, dokumenty a soubory
– složka – vytvoření, označování a otvírání, přejmenování
– okno složky – změna velikosti, posouvání
– mazání jedné a více složek najednou
– přesun složek
– kopírování
– přehled ve složkách
– velikost složky a dokumentu
– změna pozadí, vlastní spořič na pozadí
– spořič obrazovky, vzhled plochy
6) Textový editor – Microsoft Word – úvodní část
– základy psaní – velká písmena, diakritika, zvláštní znaky
– základní funkce textového a grafického editoru
– dokument – nový dokument, otevření a zavření dokumentu
– práce s textem
– označování, mazání, vkládání textu, přesun textu
– písmo
– základní formát písma, velikost, font, barva písma,
– náhled
– kopírování
– úprava dokumentu – odstavce, dopisový formát, odsazení 1.řádku, pravítko
– uložení dokumentu
– obrázek – vkládání obrázků z Klipartu
– úprava obrázku
– obtékání textu
– okraje
– WordArt
7) Počítačové sítě – úvodní část
– lokální síť
– globální síť – Internet
– prohlížeč – Internet Explorer, ostatní prohlížeče
– hypertextové odkazy
– vyhledávací stránky, vyhledávání pomocí klíčových slov
– stahování – obrázky
8) Elektronická pošta – program Microsoft Outlook – úvodní část
– nový dopis, úprava textu, přečtení dopisu, odpověď
– adresy na stejném serveru
– mazání nepotřebných zpráv
– příloha
– předat dál
D) Očekávané výstupy na konci 2. období :
Žák
– chápe společenský tok informací – vznik-přenos-transformace-zpracování – distribuce
informací
– využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
– respektuje pravidla bezpečné práce s HW i SW a postupuje poučeně i v případě jejich
závad
– chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím
– při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
– vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích
– komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
– pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru
– ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a
vzájemnou návaznost