Cíle základního vzdělávání a jeho naplňování v životě školy, žáka a ve výuce
1. Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení
- Rozvoj postojů, dovedností a způsobů rozhodování metodami, které umožňují přímou zkušenost
- Dostatek informačních zdrojů a učebních impulsů (nabídek) – knihovna, Internet,
- Propojení informací se skutečným životem
- Organizace vlastní činnosti, vlastní úsudek, iniciativa, tvořivost, zodpovědnost
- Komunikační dovednosti, spolupráce, práce v týmu
- Poznávání vlastních možností, prezentace vlastních výsledků
- Účast na organizaci vzdělávání
- Práce v motivujícím prostředí, dobré výsledky podporují motivaci
- Práce s přiměřeným učivem
- Hodnocení formou zpětné vazby
- Hodnocení za to, co žák zvládá, ne za to, co neumí, hodnocení formou zpětné vazby
- Výuka bez situací nerovnosti a ponížení
- Osobní příklad
2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
- Poznatky nejsou žákům předkládány v hotové podobě
- Uplatňování mezipředmětových vztahů
- Objevování vzájemných vztahů a příčin přírodních, společ. a dalších jevů a dějů
- Přechod od frontálního vyučování k aktivizujícím metodám, praktická cvičení
- Uplatňování základních myšlenkových operací – srovnávání, třídění, analýza, syntéza, zobecňování, abstrakce
- Rozvíjení schopnosti logického uvažování
- Podpora netradičních způsobů řešení
3. Vést žáky všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- Prostor pro střetávání a komunikaci různými formami (ústně, písemně, výtvarnými prostředky, pomocí technických prostředků atd.)
- Dodržování etiky komunikace (věcnost, naslouchání, prostor pro různé názory, respektování originálních, nezdařených aj. názorů)
- Základ pro hledání a objevování problémů,
- Předpoklad poznávání sebe a vztahů k jiným
- Předpoklad poznávání sebe a vztahů k jiným, práce v týmu
4. Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
- Jasná pravidla pro soužití ve škole – práva, povinnosti, sankce
- Atmosféra demokracie a přátelství
- Kooperativní učení, spolupráce ve výuce
- Osobní odpovědnost za výsledky společné práce
- Spolupráce učitelů a podíl na řízení školy
- Spolupráce s rodiči a dalšími partnery
5. Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti
- Učit se samostatně rozhodovat a nést důsledky za svá rozhodnutí
- Demokracii a svobodu nezaměňovat za anarchii
- Nutnost dodržování mravních hodnot a slušného jednání
- Vhodnou formou prosazovat své zájmy, argumentovat
- Školní parlament – účast zástupců tříd
6. Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě
- Chápání bohatství a složitost citového života, rozvíjet citovou otevřenost vůči podnětům z prostředí, ve kterém žijí
- Orientace ve vlastním citovém životě a v citových vztazích,
- S pomocí dospělých řešenit své citové vztahy
- Učit otevřeně a kultivovaně projevovat své city
- Učit ohleduplnému a citlivému vztahu k lidem, k přírodě a ke kulturním a etickým hodnotám
- Vést k uvědomění citové nevyzrálosti v období dospívání
7. Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
- Čistota prostředí školy a vhodné hygienické zázemí
- Vhodné prostředí – účelnost, funkčnost, estetičnost, bezpečí – spoluúčast na jeho úpravě
- Organizace denního režimu ve prospěch žáků , stravovací a pitný režim
- Kompenzační a hygienické přestávky v učení
- Důsledná prevence šikany a násilí, prevence kouření a drogové závislosti
- Vztahy ve škole – úcta, sounáležitost, uznání
- Respektování individuálních rozdílů, motivační hodnocení
8. Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
- Chápání principů a fungování demokracie v osobním životě i ve škole a společnosti
- Otevřenost vůči spolužákům, solidarita s druhými
- Rozvíjení kritických postojů k negativním projevům ve škole i společnosti
- Integrace žáků vyžadujících speciální péči
- Uvažování v evropských a celosvětových souvislostech
- Rozvíjení schopnosti empatie
- Multikulturní výchova – porozumění odlišnému způsobu života lidí z jiných kultur
- Ohleduplnost vůči starým a nemocným lidem
9. Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci
- Uplatňování sebehodnocení žáků.
- Harmonogram informační a poradenské činnosti v oblasti profesní orientace
- Osvojování základních pracovních dovedností a návyků
- Výstupní hodnocení žáků