Vzdělávací oblast je ve 4. a 5. ročníku realizována prostřednictvím vyučovacího předmětu
Praktické činnosti
A) Výchovně vzdělávací cíle:
– rozvíjet manuální dovednosti žáků
– vytvářet správné pracovní návyky při práci s nástroji
– umět rozlišovat jednoduché pracovní nástroje, poznat, k čemu slouží a uvědomovat si, jak je třeba
s nimi správně a bezpečně zacházet
– vést žáky k dovednosti rozlišovat materiály, uvažovat o různých možnostech opracování materiálu,
uvažovat o vlastnostech materiálu, zkusit vybrat vhodný materiál pro daný výrobek
– učit žáky při práci uvažovat o tom, co je třeba si k práci připravit, co dělat a jak postupovat
– mít vytrvalost při dokončení práce a snažit se, aby byl výsledek práce co nejlepší
– vytvářet pozitivní vztah žáků k práci
– vést žáky k tomu, aby si všímali práce jiných lidí a snažili se poučit z toho, co vidí
– seznámit žáky se základním vybavením kuchyně, pamatovat na bezpečnost a hygienu práce při
přípravě jednoduchého jídla
– naučit žáky zásadám správného stolování
B) Charakteristika výuky:
Praktické činnosti patří svou podstatou k činnostnímu učení, žáci při nich uplatňují zručnost, své individuální dovednosti získané v rodině, mohou realizovat své nápady. Při výuce pracovních činností se zaměřujeme na získávání praktických pracovních dovedností a návyků.
Úkolem vyučovacího předmětu je vytvářet u žáků kladný vztah k práci. V rámci vyučování praktickým činnostem budou mít žáci možnost poznávat různé materiály, opracovávat je, vyrábět určené předměty a připravovat pomůcky pro individuální činnosti potřebné při výuce jiných předmětů. Při praktických činnostech bude průběžně zohledňována účelnost i prospěšnost prováděných činností a to s ohledem na aktuální potřeby žáků, podmínky školy i na jejich další vzdělávání.
Pracovní činnosti systematicky ovlivňují rozvoj motoriky a vytváření pracovních dovedností žáků. Dobrá výuka pracovním činnostem vede žáky k dobrému osvojování pracovních dovedností a návyků. Žáci při praktických činnostech postupně získávají dobré předpoklady ke správné volbě povolání a také k pozdějšímu společenskému uplatnění. Učí se také vytrvalosti, tvořivosti, je jim dána možnost realizovat vlastní nápady.
Při pracovních činnostech získávají žáci základní vědomosti o materiálech, se kterými pracují, o nástrojích, které k práci používají, i o dalších nástrojích vhodných k opracovávání daného materiálu. Seznamují se také s mnohými pracovními postupy, předlohami, návody, jednoduchými náčrty a učí se podle nich pracovat. Osvojují si rovněž základní zásady hygieny a bezpečnosti při práci se zvoleným materiálem a nástroji, jsou vedeni k jejich respektování. Dále se žáci učí dodržovat pracovní postup, organizovat svou práci a udržovat pořádek na pracovním místě, po skončení práce si své místo uklidit.
Vzdělávání v této oblasti také směřuje k postupnému poznání žáků, že technika je součástí lidské kultury a je spojena s pracovní činností lidí. Učí je chápat pracovní činnost jako příležitost k sebeuplatnění. Žáci si mají možnost uvědomit, že výroba musí mít určitý podnikatelský záměr. To znamená, že je třeba vždy uvažovat o výrobě věcí lidem prospěšných a dobře fungujících, které jsou potom také lépe prodejné. Žáky upozorňujeme, že firma může prosperovat, nejen pokud má dobře vymyšlenou a připravenou výrobu, ale i dobré ekonomy. Vedeme je k uvědomění si potřeby
matematiky i geometrie při všech podnikatelských výrobních záměrech. Využíváme poznatky žáků z podnikatelských činností jejich rodičů.
C) Obsah učiva – 2.vzdělávací období – pracovní činnosti
I. Práce s drobným materiálem
Materiály: různé druhy papíru, kartóny, lepenky, krabičkyod zboží
Praktické činnosti:
– rozměřování a stříhání papíru nebo kartónu, pomůcky do matematiky a českého jazyka
– polepování kartónů, pomůcky do přírodovědy a vlastivědy
– zhotovování polepových papírů (škrobové aj.)
– zhotovování složitějších skládanek a modelů
– sešívání listů, příprava přehledů učiva a obalů na pomůcky a sbírky
– desky na uložení materiálů z projektů a pro portfolia
– rozřezávání papírů a lepenek, ořezávání okrajů papíru
– zhotovování výrobků kašírováním
Žáci se seznámí s funkcí a užitím nástrojů, nářadí a pomůcek: nůžky, nůž, ořezávačka, lepidla,navlhčovače, dírkovač, sešívačka, šablony.
Bezpečnost práce – práce s nůžkami a nožem, lepidla, hygienické návyky.
Doplňující informace: z čeho se vyrábí papír, kde se u nás vyrábí, různé druhy papíru, sběr starého papíru, jak dlouho znají lidé papír a jiné zajímavosti.
Práce s různými zvolenými materiály
Zhotovování potřebných výrobků z některých jiných materiálů např. textil, drát, fólie, přírodniny, aj. podle potřeby a rozhodnutí učitele.
II. Práce s modelovací hmotou
Materiály:modelovací hlína, modelit, sádra, pilinová kaše, dentakryl, kašírovací hmota
Praktické činnosti:
– modelování doplňující výuku přírodovědy a vlastivědy
– modelování ve spojení s výtvarnou výchovou – figury, reliéfy
– modely těles ve spojení s výukou geometrie
– zhotovování různých předmětů, jejich barvení a lakování – příprava odlitků ze sádry, odlévání do formy, vyškrabávání předkresleného vzoru
– práce v keramické dílně – podle podmínek školy výroba drobných předmětů z keramiky
– využívání prvků lidového umění při zdobení keramických nádob
Žáci se seznámí s funkcí a užitím nástrojů, nářadí a pomůcek: různé modelovací hmoty, špachtle, modelovací očko, profilové šablony, rydla, barvy ředěné vodou.
Bezpečnost práce – dodržování hygienických návyků při práci s modelovací hmotou a barvami, bezpečnost při práci s ostrými předměty.
III. Konstrukční činnosti – práce se stavebnicemi
Pomůcky: konstrukčnístavebnice kovové nebo plastové, ze kterých se dají stavět modely podle předloh i podle fantazie žáků; nejlépe, mohou-li to být modely pohyblivé, vystřihovánky na sestavování papírových modelů, nářadí potřebné k montážním pracím – šroubováky, maticové klíče
Praktické činnosti:
– sestavování obtížnějších modelů (nejlépe pohyblivých) z plastových nebo kovovýchkonstrukčních stavebnic (podle podmínek třídy nebo školy)
– spojování součástí pomocí maticových šroubů, různých pásků, spojovacích desek apod.
– práce podle předlohy, podle jednoduchého náčrtu i podle slovního návodu
– práce podle vlastní představy spojená s provedením jednoduchého náčrtu
– správné názvy nástrojů i součástí stavebnice
– sestavování prostorových modelů z kartónových vystřihovánek
Bezpečnost: dodržování zásad správného zacházenís náčiním u montáží
IV. Pěstitelské práce – podle podmínek školy
Žáci se seznamují se základními podmínkami pro pěstování rostlin. Při praktických činnostech se naučí připravovat půdu pro setí a sadbu, sledují růst rostlin, učí se rostliny okopávat a zalévat. Při péči o rostliny se seznamují s různým zahradním náčiním a učí se ho vhodně používat pro určité práce. Seznamují se s užitkem pěstovaných rostlin. Další činnost, kterou mohou provádět, je pěstování pokojových rostlin a pravidelná péče o ně, spojená s pozorováním růstu i se záznamem pozorování.
Bezpečnost při práci s rostlinami: nebezpečí alergie u některých lidí, pozor na jedovaté pokojové rostliny, dodržování hygieny, nebezpečí úrazů, ošetřování drobných zranění při práci na pozemku
V. Příprava pokrmů
Učivo:
– základní vybavení kuchyně
– výběr a nákup potravin pro přípravu jednoduchého jídla
– zásady skladování potravin
– jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování
– zacházení s elektrickými spotřebiči v kuchyni
– samostatná příprava jednoduchého jídla
– udržování pořádku v kuchyni a úklid pracovního místa po vaření
Bezpečnost a hygiena při práci v kuchyni.
VI. Mezipředmětové vztahy
Vazba na učivo:
– matematiky – příprava pomůcek pro individuální činnosti při vyučování aritmetiky a geometrie
– přírodovědy – provádění přírodovědných pokusů vyžadujících přípravu pomůcek žáky, opakované
provádění pokusů v hodinách přírodovědy se závěry žáků
– vlastivědy – výroba modelů staveb, zbraní, nářadí, výroba leporel, zhotovování obalů na soubory
vytvářené z učiva vlastivědy i jiných vyučovacích předmětů
– výtvarné výchovy – dokončení a vzhled zhotoveného výrobku
– cizího jazyka – příprava kartiček a her vhodných pro činnostní procvičování slovní zásoby
D) Očekávané výstupy na konci 2. období základního vzdělávání
Práce s drobným materiálem
Žák:
– vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy, na základě své představivosti, různé výrobky z daného materiálu
– využívá při tvořivých činnostech s různým materiálem prvky lidových tradic
– volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu
– udržuje pořádek na pracovním místě a dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
Konstrukční činnosti
Žák:
– provádí při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž a demontáž
– pracuje podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu
– dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
Pěstitelské práce
Žák:
– provádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování
– ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové i jiné rostliny
– volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní
– dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
Příprava pokrmů
Žák:
– orientuje se v základním vybavení kuchyně
– připraví samostatně jednoduchý pokrm
– dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování
– udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne
první pomoc i při úrazu v kuchyni
K rozvíjení pracovních dovedností žáků přispívají značnou měrou technické a pracovní kroužky, jichž se žáci účastní dobrovolně, podle svých zájmů a schopností.
Práce se dřevem – vhodné pro práci v kroužcích
Materiály: dřeva měkká k jednoduchému opracování, dřeva tvrdá k rozlišování
Praktické poznatky, rozlišování: dřeva měkká a tvrdá, základní druhy řeziva – prkno, fošna, lať, hranol, dýha, deskové materiály: laťovka, překližka, dřevotřísková deska
Praktické činnosti: měření, orýsování, upínání, řezání pilou, rašplování, zahlazení brusným papírem, vrtání nebozezem, spojování hřebíky, základní čepy, povrchová úprava mořením
Seznámení se s funkcí a užitím nástrojů, nářadí a pomůcek: skládací metr, úhelník, pila ocaska, pila čepovka, rašple, brusný papír, nebozez, kolovrátek, vrták, kleště, hřebík, kladívko, dřevěná palička
Bezpečnost práce – dodržování bezpečnosti při práci s nářadím
Pracovní návyky- uspořádání pracovního místa, práce montážní i demontážní
Doplňující informace – funkce strojů, které žáci sestaví, kde je můžeme vidět.