Vzdělávací oblast je v 6. – 9. ročníku realizována prostřednictvím vyučovacího předmětu:
INFORMATIKA
Vzdělávací předmět Informatika je v 6. ročníku vyučován po dvou vyučovacích hodinách a v 7. a 8. ročníku pojedné vyučovací hodině
Rozvíjení klíčových kompetencí vzdělávací oblasti Informatika a komunikační technologie
na 2. stupni ZŠ
Kompetence k učení
Pro postupné rozvíjení této kompetence je při výuce informatiky třeba:
– vést žáka k smysluplnému porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium, přenosem, zpracováním, vyhledáváním a praktickým využitím
– vytvořit od raného věku žáků pozitivní vztah k informačním technologiím, jakožto prostředků k získávání, třídění, zpracování a prezentace informací, které žáka každodenně zasahují
– při zpracovávání získaných informací třídit a rozlišovat podstatné od nepodstatného, navrhovat různé způsoby řešení, vyvozovat konečné závěry, o vzniklých problémech hovořit
– používat počítače a periferie od samého prvopočátku smysluplně, osvojovat si standardní postupy při zpracovávání informací, zavrhnout dosud přetrvávající způsob práce pokus – omyl
– při vyhodnocování informace porovnávat a poznatky z většího množství alternativních informačních zdrojů, a tím k dosahování větší věrohodnosti vyhledávaných informací
– postupně vést žáky k přesnému vyjadřování, ovládnutí a užívání jazyka informatiky
– vést žáky k využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a racionálnější organizaci práce
– nechat žáky vysvětlovat získané informace, klást si navzájem otázky, odpovídat na ně a přemýšlet o praktickém využití
– upozorňovat žáky na využití informací v různých oblastech lidské činnosti, vytvářet návaznosti v probíraném učivu
– vést žáky k sebehodnocení, aby si každý uvědomoval, které učivo ovládá, co sám dokáže vyřešit, co si dokáže samostatně ověřit, aby to, co chápe a umí dovedl předávat druhým a sám věděl, které činnosti a postupy si potřebuje doplnit
– tvořivě využívat softwarové a hardwarové prostředky při prezentaci výsledků své práce
– pochopit funkce výpočetní techniky jako prostředku simulace a modelování přírodních i sociálních jevů a procesů
Kompetence k řešení problémů
Pro postupné rozvíjení této klíčové kompetence u žáků je potřebné ve výuce informatiky dbát na to, aby výuka byla srozumitelná a přiměřená věku, praktická, založená na porozumění učivu a dokonalém zvládnutí standardních postupů a činností. Proto je třeba:
– o každém řešeném problému s žáky hovořit, problémy důkladně rozebrat, navrhnout a vyzkoušet různé možnosti řešení
– dát žákům prostor pro vhodné pojmenování problému
– nechat žáky vysvětlovat získané informace, klást si navzájem otázky, odpovídat na ně a přemýšlet o praktickém využití
– naučit žáky nevzdávat se při prvním nezdaru, hledat pomoc v různých učebnicích a uživatelských příručkách a manuálech, ve spolupráci se spolužáky, s učitelem ale i doma v rodině
– pro vedení žáka ke kritickému usuzování a srozumitelné a věcné argumentaci, je třeba rozvíjet algoritmické myšlení, logické myšlení, nechat žáky obhajovat své řešení a prezentace výsledků své práce
– nastolovat problémové situace, aby žáci dokázali poznané metody řešení uplatnit i v jiných oblastech celoživotního vzdělávání
Kompetence komunikativní
Informatika je v samé podstatě na komunikaci založená. Nejedná se pouze o komunikaci mezi žákem a strojem ale hlavně o komunikaci mezi lidmi navzájem. Žákům proto umožňujeme:
– vyjadřovat svoje názory třeba zpočátku na základě intuice a tyto posléze zpřesňovat
– při práci s hardwarem a softwarovým vybavením popisovat prováděné činnosti, dotazovat se na vzniklé nejasnosti, komunikovat se spolužáky, sledovat jejich závěry
– porovnávat výsledky své práce s výsledky práce spolužáků, argumentovat, obhajovat výsledky své práce, poučit se od druhých, naslouchat upřesnění učitele
– poznávat správný jazyk informatiky, užívat správné termíny
– při zpracovávání výsledků své práce dbáme u žáků na to, aby používali ustálené postupy
Kompetence sociální a personální
Pro správné ovládnutí informačních technologií je třeba, aby žáci pro získání kompetencí k učení a řešení problémů pracovali s výpočetní technikou povětšinou individuálně. V tomto případě jsou zcela neupotřebitelné metody skupinové práce ale i práce ve dvojicích. Tento způsob práce používáme většinou na začátku řešení problémů. Individuální práci upřednostňujeme proto, že jinak jeden žák pracuje a ostatní koukají. Proto je třeba:
– pokud už musíme přistoupit k práci ve dvojicích nebo i větších skupinách jednoznačně přiřadit role ve skupině a vytvořit přesná pravidla pro práci, samozřejmě ve spolupráci všech zúčastněných
– žákům dát možnost diskutovat při řešení úkolů
– vést žáky k ohleduplnosti u uznání práce druhých, k poskytnutí rady a pomoci druhým, zvláště spolužákům, kteří nemají počítače doma a nemají dostatečné znalosti a dovednosti
– pěstovat v žákovi pozitivní představu o sobě samém, vždy mít možnost vyslovit své názory a obhájit svůj způsob řešení
Kompetence občanské
V informatice se rozvíjení této kompetence uplatňuje zvláště:
– respektováním práv k duševnímu vlastnictví při užívání softwaru
– zaujetím odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu či jiných médiích
– rozvíjením důvěry ve vlastní schopnosti a možnosti při ovládnutí informačních technologií
– vedením žáka k sebekontrole, soustavnosti, systematičnosti a přesnosti
– podporou tvořivé činnosti žáků
Kompetence pracovní
Na konci základního vzdělání dosáhne žák této kompetence tím, že během výuky informatiky:
– pro řešení problémů, které jsou před něho staveny, prezentaci výsledků své práce, získávání informací používá bezpečně a účinně výpočetní techniku doplněnou přídavnými periferiemi
– při použití vhodného softwaru dodržuje vymezená pravidla pro jeho používání ( softwarové právo )
– používáním různých verzí programů, prací na různých počítačích se postupně bez problémů adaptuje na změněné nebo nové pracovní podmínky
– dodržuje stanovená přesná pravidla pro práci s výpočetní technikou, návody pro práci s přídavnými zařízeními a instalační postupy pro instalaci softwaru dodanou výrobci
– dodržuje hygienické a zdravotní normy při práci s výpočetní a prezentační technikou
– odpovědně přistupuje z hlediska ochrany životního prostředí k likvidaci obalů, papíru, tonery …
– je mu jasný pojem a postup nakládání s nebezpečnými odpady a jejich bezpečná likvidace – poškozené monitory
– na základě získané ICT gramotnosti v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, učiní podložené rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesní orientaci
A) Výchovně vzdělávací cíle vyučovacího předmětu Informatika v 6. – 9. roč.:
Žák:
– chápe společenský tok informací – vznik–přenos–transformace–zpracování – distribuce informací
– využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
– respektuje pravidla bezpečné práce s HW i SW a postupuje poučeně i v případě jejich závad
– chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím
– při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
– vyhledává informace na portálech,v knihovnách a databázích
– komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
– ovládá práci s textovými, grafickými i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací
– uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
– ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
– pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
– používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
– zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě
B) Charakteristika výuky Informatiky na 2. stupni základní školy:
Vyučovací předmět Informatika bude vyučován v 6.ročníku ve dvou vyučovacích hodinách a od 7. ročníku do 8. ročníku po jedné vyučovací hodině týdně. Časová dotace byla posílena z disponibilní časové dotace ( výuka digitální videokamery a fotoaparátu v rámci praktických činností), neboť jsme si vědomi důležitosti získání ICT gramotnosti našimi žáky. Charakter výuky informatiky je činnostní. Výuku orientujeme tak, aby žák dovednosti a znalosti získával výhradně na základě individuální nebo maximálně dvoučlenné skupinové práce s počítači, periferiemi a používaným softwarem. Žák provádí takové činnosti, které vedou k získání základních znalostí a dovedností práce s ICT technologiemi výhradně uživatelského charakteru, ale tak, aby je mohl dále rozvíjet na středním stupni vzdělání. Cílem naší práce je vybavit žáka takovými kompetencemi, aby byl schopen ICT technologie v budoucnosti cílevědomě využívat k organizaci a řízení svého života. Dovednosti získané ve vzdělávacím oboru Informatika umožňují žákovi aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího softwaru a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní a zájmové činnosti